Permulaan Hidup Kami

Permulaan Hidup Kami
OuR LiFe

Thursday 20 October 2011

Emosi Oh Emosi


Assalamualaikum...
Haiii...pembaca yg sudi membaca blog kami yg x seberapa ni..
Dh lama rasa yer miza menyepi dr menaip blog ni..asik si Aenu jer huhuuh
Anyway, entry miza kali ni sesaje nk berkongsi info..
Untuk pengetahuan sendiri..n nk la kongsi ngn u'll yg sudi membaca n megikuti blog ni..
Dapat info ini pn dari google..
So meh kita terjah emosi kita

Biarpun begitu, gejolak emosi ibu yang hamil ini dikatakan berbeza sedikit mengikut trismester mereka. 

Di awal kehamilan.

Kebiasaannya bakal ibu akan dibayangi perasaan takut terhadap kemungkinan berlakunya keguguran. Ada di antara mereka yang merasakan cemas berlebihan apatah lagi kehamilan tersebut adalah yang pertama. Selain cemas, perasaan dipinggirkan oleh orang di persekitaran juga kerap dirasakan. Ibu hamil mungkin merasa tertekan kerana keinginan untuk terus bercerita tentang kehamilan sedangkan rakan yang lain pula kurang berminat.
Sekiranya ada ibu hamil merasai keadaan sedemikian maka carilah kelompok dari kalangan ibu hamil juga supaya masing-masing dalam meluahkan perasaan dan bertukar pandangan. Selalunya gejolak emosi tersebut merupakan satu pernyataan atau keinginan supaya diri lebih diberi perhatian oleh orang sekeliling terutamanya suami. Ia memang wajar sekali buat ibu hamil. Namun jika perubahan emosi tersebut sudah masuk ke tahap kemurungan maka sebaiknya diawasi.
Kemurungan akan menyebabkan pembuluh darah di rahim mengecut sehingga menyebabkan aliran darah ke rahum berkurang. Sekali gus membuatkan aliran darah ini ke janin berkurang dan janin akan menerima lebih sedikit oksigen dan nutrisi. Selain itu, ibu hamil yang murung juga akan menyebabkan anak yang lahir turut menunjukkan gejala tersebut misalnya hiperaktif ataupun lebih banyak meragam.

Trismeter Kedua

Masuk bulan keempat usia kehamilan, perasaan cemas dan risau umumnya akan beransur hilang. Ia diganti dengan perasaan sangat bahagia terutama bila bakal ibu sudah dapat merasakan gerakan janin. Dari sudut lain, perhatian penudah dari pasangan sejak awal diberitakan hamil akan membuatkan bakal ibu begitu "bergantung" kepada suami. Jadi tak hairan bila suami hanya mengabaikan sedikit saja isterinya maka perasaan risau akan ditinggalkan muncul.
Ada pendapat menyatakan perasaan ini timbul kerana keadaan diri ibu hamil itu sendiri. Mereka berasa diri gemuk, tidak cantik dan tidak lagi menarik. Justeru keadaan tersebut boleh membuatkan suami berpaling pada wanita lain. Sebenarnya ramai suami berpendapat bahawa isterinya akan makin cantik dan seksi ketika hamil. Namun seiring dengan perkembangan kehamilan, perasaan itu akan hilang dan ramai ibu hamil akan menikmati kebahagian.

Tiga bulan terakhir

Tiga bulan terakhir kehamilan ini adalah bulan yang penuh kegembiraan buat ibu hamil. Janin dalam kandungan sudah cukup kuat dan matang. Keadaan ini menghilangkan perasaan risau mengalami keguguran. Namun begitu ada juga ibu hamil yang berasa gelisah saat ini. Ada yang kerap mengalamun dan berimiginasi, selalunya tentang peranan dan tanggungjawab sebagai ibu yang akan di pegang.
Selain itu, ramai juga kalangan ibu hamil yang dilanda perasaan letih dan bosan dengan kehamilan ketika di akhir kehamilan. Mereka berasa ingin lekas mengakhirinya sekali gus perasaan takut menghadapi proses bersalin. Perasaan sebegini akan lebih kuat dirasai oleh wanita yang kali pertama hamil.
Tak perlu khuatir dengan perasaan ini kerana ia biasa di hadapi ibu hamil. Setelah kehamilan masuk sembilan bulan, sebahagian daripada ibu hamil sudah dapat mengatasi rasa takut bersalin ini. Tapi kadang-kala pertanyaan dari orang sekitar tentang perkara tersebut akan membuatkan perasaan takut itu muncul kembali. Oleh itu ibu hamil dinasihatkan untuk sentiasa berfikiran positif dan menyedari bahawa apa yang anda rasakan itu hanyalah bersifat sementara sahaja.

Sekian...Selamat membaca
Tahniah pada ibu2 hamil

p/s utk diri sendiri:
Moga dpt mgawal emosi 
p/s utk Aenu:
Moga dpt memahami diri ini

Coretan dariku miza

No comments:

Post a Comment