Permulaan Hidup Kami
OuR LiFe
Sunday, 18 May 2014
Gaya Kasual ke Pejabat
Friday, 7 February 2014
Rutin harian semasa berpantang
Assalamualaikum & haiii
Sejak bersalin ni..aktiviti pun terhad..memang keje ye duk mengadap jaga baby Nana je.. tak lupa jugak iman pun kena diberi perhatian..
Pagi -
5.00 - Baby menyusu..
8.00 - Bangun mandi herba..
- Bertungku
- Berbengkung
9.00 - Sarapan
- Baby bangun, tukar pampes, menyusu baby
- Baby mandi..
Tengahari -
1.00 - Makan tengahri
- Berehat / lipat baju
Petang -
4.00 - Minum petang
- Bawa baby jalan2 (dalam rumah je..)
6.30 - Lap badan baby & pakaikan baju tido..
Malam -
7.00 - Mandi
8.30 - Makan malam
- Layan anak2 nak tido..
11.00 - Supper
- Melayan baby ( baby xnk tido )
1.00 - Baby tido..baru mama dpt tido Zzz
Maka dengan ini, itula jadual waktuku sepanjang berpantang.. ermm kadang kala stress terjadi jugak..lagi2 bila baby menangis tak berenti..aduh rasa rimas sangat badan ni...time tu la aku try banyak2 beristigfar. Yela, org dalam pantang ni kan faham2 jela..masih tak bersih..( dalam darah nifas lagi). Benda2 tak elok suka la berbisik2 di telinga dan menggangu pikiran.. So, berzikir sangat penting..niat dihati kuatkan iman dan semagat..supaya diberi kekuatan fizikal, mental dan emosi.
Oklah, nanti cerita lagi..semoga dapat menjadi mama yang terbaik untuk anak2 mama Iman & Nana.. mama sayanggggg kamu ketat2... moga anak2 mama menjadi anak yang soleh & solehah..
Coretan by mieza
Sunday, 2 February 2014
Alhamdulillah..segalanya selamat & dipermudahkan.
Assalamualaikum
Hai kawan2
Ermm..ni dah kali ke-3 puye penulisan tau.. kenapa ek...huh tengah duk sedap2 menaip asik hang je..pastu tak di save.. alamat ye abisla kan... frust huh sabo jela.... sibbek i ni penyabor orangnya okey.. la ni duk taip pastu kena save..takut terpadam lagi..
Okey, mari sambung cerita..
Untuk pengetahuan u'll, Alhamdulillah aku selamat melahirkan baby.. baby girl ok.. syukur sepasang sudah. Dilahirkan pada 15/01/2014 jam 7.14pm hari Rabu. Bersalin secara normal.. syukur kehadratMu Ya Allah kerana dipermudahkan dan selamat melahirkan baby.. terima kasih juga untuk en.suami yang telah menemaniku sepanjang proses dari x bape nk sakit smpai la aku dh x tahan menanggung sakit nk bsalin..
'amacam papa ada rasa insaf tak dlm diri bila tengok mama bertarung nyawa untuk melahirkn zuriat kita..'
Anyway tak lupa jugak pada my parents yang banyak sangat membantu dan menguruskan hal kami sekeluarga..terima kasih emak, trima kasih ayah. Mereka la yang telah menghantar n membawa aku ke hospital setelah aku mengadu sakit perut. Dulu masa nak bersalinkan si Iman pun sama..mereka juga la yg hantar aku g hospital. Bezanya time nk lahirkan iman..mak aku yg teman aku kat labor room sbb en.suami x sempat sampai jhr..al-maklum la sperti y awak tau..masih bjauhan..so x heran jugak la anakku iman sangat2 rapat ngn tokmak dia.
Mengenai baby girl aku ni..berat ye masa dilahirkan 2.79kg.. memang ngandung kali ini aku jaga betul pemakanan..nk kata diet x jugak.bkn pe mmg klo boleh xnk baby beso sgt msa lahir.. takut xleh nak push huhuhu.. itula yang selalu bmain dalam kepala ni.. sebab masa iman dulu berat ye 3.112kg..byk kali la jugak push smpai xde tenaga n hampir2 nk di'vakum'. So, skang sekarang baby pun dah 20hari..berat pun dah naik kepada 3.0kg.. nurse siap ckp bby ye ni..meninggi la..huhuhu nak buat mcmne kan..mama papa ye pun kurus tinggi hihihi..
Pehhh panjang lebar plak coretan kali ini...jom tengok gambo baby girl i ye hihihi. Apa!! Nama baby haha okey..nama baby adalah Ariana Qairina
okey daaa
Saturday, 4 January 2014
Menghitung hari..9bulan sudah
Assalamualaikum
Haiii...
Untuk pengetahuan u'll aku dah masuk 9bulan mengandung. Kalo ikut minggu plak dah 37minggu.. cepat je kan masa berlalu..
Persedian barang baby sudah siap sedia..beg untuk di bawa ke hospital pun dah ready..2beg.. beg utk mama n beg utk baby.
Persediaan untuk bersalin pulak, sekarang ni msuk je 9bulan aku dah mulakan makan makanan yang untuk memudahkn besalin..antara ye:
- mula minum minyak kelapa dara 1sudu pagi n 1sudu mlm.
- susu kambing (utk elak baby kuning)
- pati sarang burung walit (utk kulit cantik)
- minum air kelapa 1minggu 2x
- jus delima (dh amal dr awl preggy)
Setakat ni itu jela y duk amal..lpas ni nak cari sayur bendi plak..org kata itu pun utk mudah gak..1lagi dh boleh la mkn telur separuh masak..
Ermmm banyak pulak amalan aku ek...dah akhir2 bulan ni aku puye selera dah kurang skit..klo pagi n tghri dh mkn berat..biasanya mlm aku mkn roti je..satu lagi,vitamin kna mkn ok..
Doakan aku ye kawan2.. semoga dipermudahkan utk melahirkan dgn mudah dan sejahtera (selamat) segalanye.. aminnn..
Coretan by mieza
Saturday, 21 December 2013
Senarai kerja nak kena buat utk thn 2013 ni..
Friday, 29 November 2013
Rezeki anak-anak
Assalamualaikum
Haiii
Bercerita tentang rezeki ni memang meluas. Tapi aku just nak bcerita tentang my rezeki jek..hihi
So far setakat ini Alhamdulillah untuk aku skeluarga.. rezeki tahun 2013 ni..aku di sahkan preggy lagi
.. rezeki anak-anak..suami pulak dapat bpindah duduk dekat ngn aku n iman. Setelah hampir 3thn PJJ (Prkahwinan Jarak Jauh) demi tugas..
Baru2 ni plak dapat berita gembira, dapt naik gred so syukur sangat.. bukan aku je tapi dengan suami skali dapt naik pangkat sesama..hihihu.. tahniah la untuk diri sndiri dan kawan2 seangkatan..
Baru2 ni ada la buat bisnes kecil-kecilan..yang semua sedia maklum kat post sebelum ni aku buat iklan jualan jam berjenama. Harga sangat berpatutan.. marilah beramai-ramai datang terjah di facebook JAM TANGAN & PERHIASAN MURAH. https://m.facebook.com/profile.php?id=418629691599507
Jom LIKE page tanda sokongan anda..
Sekian saja la coretan untuk kali ini...
By Mieza...
Monday, 18 November 2013
Untuk peminat Jam Tangan
Assalamualaikum
Haii kawan2 & hai untuk para peminat jam tangan..
Mari2 jangan lepaskan peluang untuk mendapatkan harga jam tangan yang berjenama dengan harga yang sangat berpatutan.
Jom liked page facebook kami
Taip & search Jam tangan & perhiasan murah
Di sini saya sediakan sebahagian gambar untuk tatapan anda semua.
Mari jangan ketinggalan..
Boleh di pakai untuk kegunaan sendiri ataupun untuk hadiah..
Monday, 11 November 2013
Jam tangan berjenama utk dijual
Assalamualaikum
Kepada semua peminat jam berjenama, disini saya ada menjual jam tangan berjenama yang sangat berpatutan..
Sila pm saya jika berminat..
Monday, 4 November 2013
Wahhh sudah 7bulan
Assalamualaikum
Haiiii kawan2 sekalian..
Wahhh tkejut tak dengan tajuk di atas... tuan badan pun tak sangka, senyap2 dah 7 bulan baby dalam tummy mama ni... ramai jugak kawan2 yang tak tahu tentang kandungan ke-2 aku ni... suprise hihi..
Sudah genap 7bulan baru nak bagitahu kawan2 ek.. hihi hanya kawan2 keje dan terdekat je yg tau.. perut dah memboyot mane leh nak sorok kan..
Anak sulung, Fathul Iman pun dah bijak dan aktif.. dah nak masuk 1thn 6bln sudah.. perkembagan dia sangat mengujakan.. macam2 dah pandai..bcakap pun byk..gigi pun 8batang tumbuh..
Anyway, skang ni dah bolehla untuk aku membuat psiapan.. untuk baby dlm tummy ni..baju nk bli skit2 je..sebb baju iman dlu leh pakai.. then nak bli brg2 aku pulak..set bsalin kalo dlu aku hanya guna tradisional..tp rasa ye kali ni nk try guna set bsalin moden plk.
Okla, byk plak membebel..
Cukup la coretan k
By mieza..
Friday, 1 November 2013
Projek terbaek yang tergendala
Assalamualaikum
Haiii
Projek yang aku jalankan tergendala lagi... aduyai tak tahu la bila nak siap..
Ohhh semangat... datang la kembali padaku...hihihi... dapat je siap projek2 shwal buatan hasil tanganku ni..lega rasa ye ermmm..
Kain shwal semua dh siap potong, tiba nak menjahit tu la yang lemah...
Mane tak ye. Aku ni tak terror menjahit so before jahit kena la jahit jelujur dulu supaya tegak jahitan ye nti.. klo main terjah jahit maka simpang siur la jadi ye..
Akan ku usahakan juga shingga berjaya..
Nti bila dah siap aku kongsikn kat u'll hihi
Byee
Coretan by mieza
Monday, 14 October 2013
DoA & AmaLan IbU HaMiL
Friday, 27 September 2013
Hobi terbaru
Assalamualaikum
Haiii kengkawan..
Projek khas miza untuk kali ni... haha gelak dulu baru cerita... merupakan hobi tkini yang tetiba je berminat.. Mesti korang nak tahu kan...jeng jeng jeng... hobi tkini aku adalah membuat tudung sendiri..
Korang pecaya tak!! Wahhh aku sendiri mcm tak pecaya tapi itu lah hobi tkini aku..korang harus mempercayai yee..
Semestinya korang tpikir apalah tudung yg aku buat ni...kaaannnn... antara tudung yang aku dah buat ialah shawl, syiria & halfmoon.. ni semua aku buat suke suke je...utk diri sendiri.. nak bagi korang tgk, tp maaflah tak amik gmbo lagi hihihi...nanti ada gambo aku share kat korang.. hobi ni hanya berjalan pada hari cuti je, sabtu n ahad.. tu pun kena tgu si encem boy tido dulu... dia tdo baru aku jalankan projek aku tuu..
Alhamdulillah, encik husband tak mlarang..dia layankan je minat baru aku ni..asal tak myusahkan dia dah cukup memadai la kan hihi.. ok, nanti aku kongsikn hobi aku ni kat korang k..
Daaaa coretan dariku mieza : )
Thursday, 19 September 2013
Ubat Penenang bila stress..
Assalamualaikum & haiiii
Kebanyakan manusia akan mengalami stress..huhuhu...
Ubat stress aku adalah my hero encemku, tidak lain tidak bukan sape lagi Fathul Iman.. hihi sekarang umur ye dah 1tahun 4bulan (16bulan). Semakin banyak belajar dan bijak.. meragam, manja, berani, kadang tu kememey hihi..dah pandai meminta..
Wajah encem boy mama la yang membuatkan mood n stress hilang sbentar..tengok keletah dan gelagat sikecik ni...
Oklah, malas nak bebel panjang..so meh la layan pic budak comel, encem boy ni... mama syg iman ketat2 muuaaahhh
Nukilan by mieza..
Monday, 9 September 2013
Muhasabah Diri
Assalamualaikum
Haiii...
Sebagai manusia biasa yang tidak terlepas dari kesilapan.. kadang kala kita lupa untuk mengawal emosi dan perbuatan..
Pabila emosi menguasai diri..tingkah laku akan berubah, pemikiran juga berubah. Berubah menjadi sikap negatif (-ve).. yang menerawang difikiran adalah semua perkara buruk yang -ve. Tiada sekumit perasaan belas yang terbit dihati..cuma dendam.
Duhai hati, bersabarlah..sesungguhnya dengan bersabar dapat membuat diri berfikir sejenak.. berfikir dan memuhasabah diri.. berfikir mengenai pekara yang positif (+ve). Fikirkan kebaikan yang telah dicurahkan. Andai itu yang mampu dilakukan untuk mengubati hati sendiri. Pujuk diri sendiri dengan membuang segala kburukan yang difikirkan..
Muhasabah diri untuk menjadi yang terbaik walau tidak dapat menjadi yang sempurna. Biarkan kata-kata tajam yang tidak sedap di dengar mencemuh diri, andai itu takdirnya. Kuatkan hati menempuh dugaan yang mendatang samada kecil mahupun besar. Semoga ditabahkan hati serta dikuatkan iman.
Sekian luahan hati dariku mieza.
Friday, 16 August 2013
Cerita Raya 2013
Tuesday, 16 July 2013
Sunday, 7 July 2013
12 bulan sudah Fathul Iman
Wednesday, 8 May 2013
ISO ohhh ISO
Assalamualaikum kwn2
Kerja di pejabat semakin mencabar... mencabar emosiku yang tidak tahu menahu mengenai ISO.. arrrggghhh xtau nak luah kat sape...tp bila kat ofis duk depan kwn2 control perasaan..cz masing2 mgalami keadaan yg sama ktika dulu.. sibbek ada kwn yg baik hati membantu..dan sama2 belajar dan sudi tunjuk ajar.. pd yg xnk bntu n gelakkn..terima kasih kerna dpt menambah lg semangat aku untuk terus beljar... biasalah manusia rambut sama itam hati lain2..cool miza ok...:) sejukkn ati sendiri..ermmm
Anw selamat mlm
Daaa
Luahan hati miza.. :)
Tuesday, 30 April 2013
Rutin harianku (isnin-jumaat)
Assalamualaikum and haiiii
Inilah rutin yang selalu aku jalani pada setiap hari bekerja..
Sangat bersyukur kerna family byk membantu..mak ayah n adik byk menolog..tolong jaga si encem ku Iman..
6.00Pg - bgn pg, buat sarapn
6.30 - cyg g keje
7.45 - grk g keje
5.30Ptg - mandi ngn fathul
6.00 - tgu papa blik kerja
7.00Mlm - fathul iman makan 7.30Mlm - solat mgrib
8.00 - mkn mlm
9.00 - tidurkn fathul
10.00 - tidur...zzzZZZ
Di atas adalah sebahagian yg dpt dikongsi secara ringkas..anyway ada tak yang sama ngn ibu2 diluar sana hihihi. Kadang2 ada gak miss aktiviti di atas..contoh ye time mandikan iman..kadang tu papa iman yg mandikan..
Ermm itu jela yg nk di ceritakan..
Sekian
Coretan by mieza...
Tuesday, 16 April 2013
Mencari sahabat
Assalamualaikum and Haii
Tajuk di atas membawa maksud yg mendalam and memberi seribu pertanyaan bukan..hihi
Aku benar2 ingin mcari sahabat yang boleh menjadi pendengar setia utk aku bcerita n meluahkn rasa..sahabat yg dpt meyimpan rahsia..rahsia peribadi..tanpa memberitahu kpd org lain..(sesiapa pn dia x gtau hanya dia sje)
Walaubagaimanapun, selagi dpt ku pendam..akn ku ptahanankn..cewah pndai aku brmadah..
Anyway, kpd sahabat2 ku sekalian.. aku sayang prsahabatn yg tjalin antara kita..moga psahabatn kita kekal slamanya. :)
Coretan by mieza











